V svetu traktorjev danes zagotovo prevladujejo dizelski pogonski agregati z notranjim izgorevanjem, a v bližnji prihodnosti pričakujemo pospešene spremembe v smeri trajnostnih, alternativnih goriv. Iskanje alternativnih goriv v kmetijstvu postaja vse bolj pomembno, saj se v kmetijstvu porabijo velike količine goriv in virov. Slednje je povezano tudi z naraščajočimi stroški energentov, saj cene po večini naraščajo in bodo najverjetneje še naprej. Za iskanje ekvivalentov in prehodov na alternativna goriva in s tem povečevanje možnosti zmanjšanja uporabe neobnovljivih virov, ki negativno vplivajo na okolje, pa razlogi tičijo tudi v vedno strožjih predpisih o škodljivih snoveh v izpuhih oziroma o izpustih toplogrednih plinov. V nadaljevanju članka vam bomo poskusili približati možnosti alternativnih goriv pri neavtonomnih traktorjih in predstaviti prihajajoče trende na tem področju.

Traktorji na biometan 

Valtra t113 duel fuel na biometan

Biometan je naraven in obnovljiv vir energije, proizveden iz bioplina, ki nastaja popolnoma naravno po fermentaciji organskih snovi (s pomočjo anaerobnih bakterij) ob odsotnosti kisika in svetlobe. Kar se tiče uporabe biometana pri traktorjih, lahko na podlagi podatkov različnih proizvajalcev ugotovimo, da gre razvoj prilagoditev za to vrstno uporabo goriva, pa čeprav bolj za prototipe, v pozitivno smer. Denimo podjetje Valtra, je traktor na biometan predstavilo že leta 2010 (model T133 SRC Dual Fuel), testiranje pa se nadaljuje še na drugih modelih. Slednji sicer poleg biometana uporablja še dizel (manj kot 17 %), razlog uporabe tiči v vžigu biometana v valjih motorja. Traktor na biometan so predstavili tudi pri podjetju Steyr (model Profi 6125 Ergas)Cen in trenutno dostopnost takšnih traktorjev žal nismo uspeli izbrskatiNe smemo pozabiti dejstva, da lahko biometan s pomočjo različnih tehnoloških pristopov proizvajamo tudi na kmetiji. Zanimiv je iz vidika okoljskih prednosti, saj spada med obnovljive vire energije, vse več zanimanja pa žanje tudi zaradi svoje cene.  

Traktorji na vodikov pogon

Vodikov pogon, New Holland NH2 Hydrogen

Vodikov pogon, New Holland NH2 Hydrogen

Prvi, resnejši prototipni traktor s pogonom na vodik so razvili pri znamki New Holland, model NH2, ki je zasnovan na serijskem modelu T6000. Traktor je bil prvič predstavljen že leta 2009 na svetovnem sejmu Agritechnica in naj bi po podatkih FuelCellsWorks stal okoli 70 tisoč evrov. Namesto standardnega dizelskega pogonskega agregata z notranjim izgorevanjem ima nameščene gorilne celice, te pa proizvajajo električni tok za elektromotorja, kjer je eden zadolžen za premikanje traktorja, drugi pa za priključno gred. Torej gre dejansko za električni pogon, vendar se elektrika proizvaja v traktorju samem – v gorivnih celicah, za pogon in priključno gred pa služita elektromotorja. Agregat lahko iztisne okoli 106 konjskih moči (KM) in omogoča približno 2 uri delovnih opravil z enim rezervoarjem. Po poročanju enega izmed strokovnjakov na tem področju, naj bi pogonski sklopi na vodikove gorivne celice v katerem koli vozilu bili dvakrat učinkovitejši od bencinskih in dizelskih. Ali povedano drugače, za opravljanje določenega opravila s pogonom na vodik, se porabi polovica količine goriva. Ob prejeti pozitivni informaciji o učinkovitosti, pa se kar hitro prične porajati vprašanje o ceni in razpoložljivosti takšnega goriva. Kot poglavitno prednost takšnega sistema lahko poudarimo čistost in prijaznost do okolja, saj je njihov izpust le voda ter 99,9-odstotkov čist kisik. Pomen in potencial vodika kot čistega energenta so prepoznali tudi pri Evropski komisiji, kjer so v letu 2020 sprejeli strategijo izkoriščanja oziroma uporabe vodika, sicer v vseh segmentih gospodarstva. Zanimiv je tudi podatek, da Evropska unija do leta 2050 načrtuje postati ogljično nevtralna.

Traktorji na biogorivo

Biodizel je metilni ester maščobnih kislin, ki se pridobi iz rastlinskih olj, za njegovo uporabo so primerni skoraj vsi agregati, ki jih poganja mineralno dizelsko gorivo. Lahko ga mešamo z dizlom (v razmerju 2:8) ali pa ga uporabljamo čistega. Če bi želeli za gorivo uporabljati čisto, nepredelano rastlinsko olje, bi morali na standardnem dizelskem agregatu narediti nekaj modifikacij, saj lahko zaradi nepopolnega izogrevanja nastanejo različne posledice: usedline, zlepljenje batnih obročkov, nastajanje oblog na vbrizagalnih šobah… V nemški raziskavi, kjer so testirali traktor s 100-odstotnim biodizlom so ugotovili, da je slednji povzročil povečanje volumetrične porabe goriva zaradi nižje ogrevalne vrednosti, imel pa je pozitiven učinek na sestavo izpušnih plinov, proizvajal je manjše emisije v primerjavi s klasičnim dizelskim agregatom. Večini današnjih  traktorjev je z nekaj manjšimi spremembami omogočeno delovanje na čisti biodizel. Tako proizvajalci traktorjev (denimo New Holland, Fendt, John Deere…) ob odobritvi dovoljujejo uporabo mešanice od 20-odstotkov (B20) pa tudi do 100-odstotkov. Nekateri pri uporabi biogoriva nudijo terenska testiranja, spet drugi zmanjšajo servisni interval ali priporočajo hitrejšo zamenjavo filtrov za gorivo. Poudariti je potrebno, da je nekoliko drugače pri sistemih s skupnim vodom, kjer nekateri odobravajo le uporabo 5-odstotne mešanice (B05). Biodizel ima boljše mazalne lastnosti in veliko višje cetansko število od danes uporabljenih dizelskih goriv. Prednost je lahko tudi, da biodizel zmanjšuje obrabo sistemov za gorivo in tako deloma podaljšuje življenjsko dobo posameznih sklopov opreme. Uporaba čistega rastlinskega olja kot goriva je ena najbolj energetsko učinkovitih oblik uporabe tekočega biogoriva, poleg tega je pridobljen  iz obnovljivega vira. Paleta surovin za njegovo proizvodnjo je široka, poleg oljne ogrščice, čigar predelano olje je po lastnostnih najbolj podobno pliskemu olju, se za predelavo v biodizel primerna tudi druga rastlinska olja (sončična, lanena, sojina…), poleg tega je v biodizel mogoče predelati tudi rabljena rastlinska olja iz gostinstva in industrije.

Traktorji s pogonom na električno energijo iz baterij

Uporaba električnih akumulatorjev (baterij) pri traktorjih je predvsem zaradi večje mase in obremenitev, kot denimo pri osebnih avtomobilih ali manjših kmetijskih strojih velikokrat vprašljiva, vendar pa se proizvajalci električnih traktorjih z različnimi tehnološkimi rešitvami počasi že kažejo na svetovnem trgu. Omembe vredno je ameriško podjetje Solectrac, ki proizvaja in nudi komercialno dostopnost manjših popolnoma električnih traktorjev (do 40 KM). Njihovi traktorji z eno baterijo 28 kWh, ki jo je možno tudi hitro zamenjati, omogočajo od 4-8 ur delovnih opravil, seveda odvisno od obremenitve. Svoje traktorje zaenkrat priporočajo predvsem vinogradnikom, kjer delo strojno ni tako zelo intenzivno. Veliko na tem področju se dogaja tudi pri organizaciji AGCO, ki pospešeno testira električni Fendt e100 Vario. Navajajo sicer, da se predvsem zaradi mase vozila, srečujejo z veliko razvojnih izzivov. Denimo za oranje je potrebno doseganje določene moči, kar pomeni, da je potrebno tudi veliko električne energije. Elektronske rešitve ponujajo tudi pri podjetju John Deere, kjer se sicer osredotočajo bolj na avtonomna kmetijska vozila. Razvijajo sistemske komponente kot so elektromotorni pogoni, pogoni električnih črpalk in generatorji črpalk. Kot glavne prednosti električnih traktorjev v prihodnosti lahko izpostavimo to, da imajo takšni traktorji veliko manj gibljivih komponent kot dizelski. Z elektromotorji lahko dosežemo tudi večjo natančnost kot z dizelskimi. Za razmislek tudi dejstvo, da dizelski agregati dosežejo le približno 45-odstotno učinkovitost pri pretvorbi toplotne energije v mehansko, kar je navsezadnje precej slaba zmogljivost.

Erik Rihter